08-559 23 228

Mån, Tis, Tors: 10.00 till 17.00

Ons: 10.00 till 12.00

Fre: Telefon ej tillgänglig

08-559 23 228

Mån, Tis, Tors: 10.00 till 17.00

Ons: 10.00 till 12.00

Fre: Telefon ej tillgänglig

Ansök genom att klicka på knappen, svara på frågorna och fyll i dina uppgifter.

ANSÖK NU

Ångerrätt

Distans- och hemförsäljningslagen

Distans- och hemförsäljningslagen gäller när ett företag säljer varor eller tjänster till en konsument på distans, till exempel via e-handel. Den här lathunden handlar om de delar i lagen som är viktiga för distanshandel. Lagen är tvingande till konsumentens fördel. Det betyder att en säljare inte får ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen. Men om en vara tillverkas speciellt efter en köpares önskemål får säljaren och köparen skriftligen komma överens om att ångerrätten inte gäller.

Information före köp:

Säljaren måste ge viss information om företaget och det företaget säljer. Informationen ska vara tydlig och enkel att förstå. Här är exempel på vad säljaren måste informera om innan ett köp:

företagets namn och adress varans eller tjänstens egenskaper, det vill säga vad den är till för och kan användas till varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter leveranskostnader hur köparen ska betala och hur leveransen kommer att utföras ångerrätten och vad den innebär.

Information efter köp

När en kund köper en vara eller en tjänst finns det mer information som säljaren måste ge till köparen.

Detta måste säljaren informera om efter att ett köp har ingåtts:

En bekräftelse på ovanstående punkter ska ges senast när varan eller tjänsten levereras och vara i så kallad läsbar och varaktig form, till exempel på papper eller i e-post information om ångerrätten och uppgifter om vart köparen ska vända sig för att använda sin ångerrätt adress, och telefonnummer eller e-postadress, dit köparen kan vända sig med klagomål information om service och garantier om köpet innehåller detta om köpet innehåller ett tillsvidareavtal eller ett avtal som är längre än ett år ska köparen få information om hur avtalet kan sägas upp.

Bekräftelse på ovanstående punkter ska ges inom ångerrätten och uppgifter om vart köparen ska vända sig för att använda sin information om service och garantier om köpet. Kom ihåg att det finns fler lagar som gäller företag som säljer varor eller tjänster på distans. Exempel på lagar som kan vara viktiga för en säljare att känna till är konsumenttjänstlagen / e-handelslagen.

Lathunden är resultat av ett samarbete mellan Konsumentverket och Svensk Distanshandel © Konsumentverket 2010. ISBN 978-91-7398-945-9. Art.nr 30333.

Ångerrätten

För icke påbörjade och/eller fullgjorda tjänster har köparen 14 dagar på sig att ångra sitt köp genom att meddela det till säljaren. Det finns flera delar som är viktiga att känna till om ångerrätten gällande personligen utformade tjänster.

Ångerrätten gäller från dagen avtalet ingicks om det gäller en tjänst. Detta sker när köparen aktivt godkänner våra köpvillkor och sedan bekräftar köpet.

Bli svensk medborgare

Ansök genom att klicka på knappen, svara på frågorna och fyll i dina uppgifter.

ANSÖK NU

FÖRDELEN MED VÅRA TJÄNSTER

Mer än

2000

nöjda kunder

Här kan du se vad våra kunder tycker om oss.

Vår grupp

10 års

erfarenhet

Online sedan 2009. Känn dig trygg i vår hantering av din ansökan.

100%

Vi bryr oss personligen om ditt ärende.

10/10

Passar alla. Du kan söka för dig, dina barn eller för någon annan.

SvenskMedborgare.se använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Jag förstår